EXHIBITIONS
현재 전시
CURRENT EXHIBITION
각자의 보편적 말들 : 사라져 가는 우리에게
Ode to the Disappearing
2024.03.20.(WED)- 2023.05.17.(SUN)
수오
Su-O
수오의 작품은 어디에서부터 발생하는가. 불안, 고통, 슬픔, 질병, 염오厭惡, 죽음 등 불안정하고 부정적인 것들로 돌아가 본다. 우리는―한 번도 완전히 끝나지 않은―그것들이 애초에 없었던 듯 살아간다. 그러한 삶의 모습은 이상하고 이따금 기괴하게 느껴지기도 한다. 이로써 표현된 작품은 결국 사라지되 사라지지 않는 무엇으로, 혹은 사라지는 중에도 끝내 사라지지 못하는 마음으로 귀착한다.
물, 종이 그리고 불은 작품의 가장 중요한 요소이다. 세 가지 요소들은 젖음과 마름 사이에서 무수한 것들을 만들어낸다. 작품은 미술 조형 그 자체로 존재할 뿐, 특정한 주제, 의미, 내러티브로 수렴되지 않는다. 그리고 보이는 모든 것들은 각자의 보편적 말들로 남는다.
정하거나 정의하려는 시도는 그것을 틀린 것에 가까워지게 만든다. 명명하기 시작하면 필히 기울고, 명명하기 직전에 가장 치열하게 존재하는 어떤 것들처럼* 우리는 곁에서 사라져 가는 것들을 생각해야 한다.
*장 보드리야르(Jean Baudrillard, 1929-2007) 『Pourquoi tout N'a-t-il pas Deja Disparu? 왜 아직 모든 것은 사라지지 않았나』 2012
- 수오〈작가 노트〉 중에서
Where does Suo’s work come from? Let's go back to unstable and negative things such as anxiety, pain, sadness, disease, pollution, and death. We live as if they never came to an end - something that was never completely finished. Such a life can feel strange and sometimes bizarre. The work expressed in this way ultimately ends up as something that disappears but does not disappear, or a feeling that cannot disappear even while disappearing.
Water, paper and fire are the most important elements of the work. The three elements create countless things between wetness and dryness. The work exists only as a form of art itself, and does not converge into a specific theme, meaning, or narrative. And everything that is visible remains as its own universal words.
Any attempt to determine or define it brings it closer to being wrong. When we begin to name things, we inevitably become inclined, and just like some things that exist most intensely just before we name them,* we must think about things that are disappearing from our side.
*Jean Baudrillard (1929-2007) 『Pourquoi tout N'a-t-il pas Deja Disparu? (Why hasn’t everything disappeared yet?)』 2012
- From Su-O’s “Artist’s Note”
전할 수 없는 말들은 원래 여기에서부터, 2024, 단채널비디오, 설치, 영상, 컬러, 사운드, 6분25초 (스틸컷)
Words that cannot be conveyed originally started from here, 2024, single-channel video, installation, color, sound, 6 minutes and 25 seconds (still cut)