top of page

PREVIOUS EXHIBITIONS

poster1-01.jpg
화이트반스페이스 외부전시
WHITE BARN SPACE Outreach Exhibition
 
경희대학교 후마니타스칼리지 현대미술 프로젝트
Kyung Hee University Humanitas College Contemporary Art Project
《A Trace of "Combine"

2021.12.08. - 2021.12.31.

참여 작가: 김민범, 김보민, 김예원, 김은소리, 김정연, 명예영, 박혜연, 반승섭, 손승아, 손예진, 송지인, 신윤희, 옥수분, 우희윤, 이가연, 이다빈, 이미란, 이유진, 이현지, 임지수, 장소희, 정보경, 정수민, 정창훈, 조혜윤, 최원호, 최윤정, 최현욱 외

Artist: Min-Beom Kim and 27 others

추최·주관: 화이트반스페이스

전시기획: 김지홍

후원: 수림문화재단

Hosted·Organized by WHITE BARN SPACE 

Planned by Ji-Hong Kim

Supported by Soorim Cultural Foundation

 

〈A TRACE OF “COMBINES”〉는 콜라주(collage)라는 형식이 가진 자율성과 개방성을 발판으로 삼아 ‘현대미술(Contemporary Art)’의 새로운 활로를 찾아가는 프로젝트 전시이다.

  기본적으로 콜라주는 종이를 활용하여 창작하는 미술 기법(파피에 콜레, papier colle)이지만 제1차 세계대전 이후 아상블라주(assemblage)의 형식으로 이어지며, 작품에 사용되는 재료의 범위가 확장되어 왔다. 그리고, 콜라주는 큐비즘과 다다이즘을 거쳐 로버트 라우센버그(Robert Rauschenberg, 1925-2008)에 이르러 “combines”라는 이름으로 나타났다.

  그는 평면이든 입체든, 미술의 재료이든 공업용 재료이든 그 어떤 것도 제한을 두지 않은 채 자신이 원하는 모든 매체를 ‘콜라주’하여 하나의 작품으로 만들었다. 이번 전시 제목 안에 있는 “combines”란 단어의 뜻은 정형화된 형식의 예술을 거부하며, 근·현대 미술에 새로운 자율성을 부여한 라우센버그의 “combines” 개념과 상당 부분 맞닿아 있다.

  콜라주는 그런 의미에서 나이, 성별, 전공, 개별 능력에 상관없이 그 방식에 다가갈 수 있다. 또한 자신의 예술적 아이디어와 작품 세계를 제한 없이 표출하며, 많은 사람들과 나눌 수 있는 미술 형식이다. 〈A TRACE OF “COMBINES”〉의 작품 대부분이 경희대학교 후마니타스 칼리지의 학생들에 의해 만들어졌지만 어디에서도 ‘학생’과 ‘비전공자’라는 말로 주체나 대상을 경계·구분 짓지 않은 것은 바로 그런 콜라주의 의미 때문이다. 

  참여자들의 대부분은 미술을 전혀 모르던 누군가였다. 특별한 미술 창작 스킬도, 경력도 없이 단지 자신이 가장 좋아하는 것이 무엇인지 탐색하는 것으로 작업을 시작했고, 찾아 모아 놓은 자신의 이야기들 중 의식적 선택과 조합으로 자유로운 창작의 과정을 거쳤다. 단순한 이미지의 결합 과정이었지만 그 결과는 예술의 주체, 재료, 아이디어 등 작품을 이루는 모든 조합이 새롭게 탄생할 수 있음을 보여 주고 있다. 고정되어 있지 않은 이미지, 시각 요소를 벗어난 다른 감각의 탐구, 평면에 머물지 않은 표면, 벽과 바닥을 구분하지 않은 배치 등이 그 증거들이다.

  동시대 미술의 가치는 컨템퍼러리(Contemporary)와 포스트모더니즘(post-modernism)이라는 이름을 등에 업은 난해함이나, ‘고급성’을 논하는 ‘세련됨’에서부터 나타나는 것이 아니다. 오히려 누구나 미술의 창작적 사유와 행위로 끌어들일 수 있는 개방성과, 창조적 아이디어가 만들어지는 무한한 자율성으로부터 미술의 가치는 더욱 발할 수 있다.

  사회적으로 주목받는 날 선 이슈들과, 낯선 형식에 대한 동경이 점철된 미술계 분위기 안에서 우리들이 만들어 가는 콜라주는 미술에서 존재하는 모든 제한과 한계에 대해 물음을 던진다. 누가 혹은 무엇이 미술을 말하고 미술답게 만드는가. 단순한 복합이나 결합의 의미를 넘어, 콜라주라는 개념의 새로운 확장을 꿈꿀 수 있는 오늘의 전시로 우리는 진정한 ‘파인 아트(fine art)’의 길에 한 걸음 다가간다.

​화이트반스페이스 큐레이터 김지홍

〈A TRACE OF “COMBINES”〉 is a project exhibition that explores new avenues for ‘Contemporary Art’ by using the autonomy and openness of the form of collage as a stepping stone.

  Basically, collage is an art technique created using paper (papier colle), but after World War I, it continued into the form of assemblage, and the range of materials used in works has expanded. And, through Cubism and Dadaism, collage appeared under the name “combines” until it reached Robert Rauschenberg (1925-2008).

  He created a single work of art by ‘collaging’ all the media he wanted without any restrictions, whether two-dimensional or three-dimensional, art materials or industrial materials. The meaning of the word “combines” in the title of this exhibition is largely in line with Rauschenberg's concept of “combines,” which rejected standardized forms of art and gave new autonomy to modern and contemporary art.

  In that sense, collage can be approached regardless of age, gender, major, or individual ability. It is also an art form that allows you to express your artistic ideas and works without restrictions and share them with many people. Although most of the works in 〈A TRACE OF “COMBINES”〉 were created by students at Kyung Hee University’s Humanitas College, the words ‘students’ and ‘non-majors’ were not used to delineate or distinguish subjects or objects anywhere, which is precisely the meaning of 'collage(combines)'.

  Most of the participants were people who knew nothing about art. Without any special art creation skills or experience, he began his work simply by exploring what he liked most, and went through a free creative process by consciously selecting and combining his own stories. Although it was a simple process of combining images, the result shows that all combinations that make up a work of art, including the subject, materials, and ideas, can be born new. The evidence includes images that are not fixed, exploration of other senses beyond visual elements, surfaces that do not remain flat, and arrangements that do not distinguish between walls and floors.

  The value of contemporary art does not emerge from the intricacies of the names of contemporary and post-modernism, or from the ‘sophistication’ of discussing ‘luxury’. Rather, the value of art can be further revealed by the openness that allows anyone to be drawn into the creative thoughts and actions of art, and the infinite autonomy with which creative ideas are created.

  The collages we create in an art world atmosphere filled with sharp issues that attract social attention and a yearning for unfamiliar forms raise questions about all restrictions and limitations that exist in art. Who or what speaks of art and what makes it art? With today’s exhibition, which allows us to dream of a new expansion of the concept of collage, beyond the meaning of simple combination or combination, we take one step closer to the path to true ‘fine art’.

​WHITE BARN SPACE Curator Ji-Hong Kim

KakaoTalk_20231214_123007961.jpg
KakaoTalk_20231214_123007961_01.jpg
KakaoTalk_20231214_123007961_11.jpg
KakaoTalk_20231214_123007961_13.jpg
KakaoTalk_20231214_123007961_02.jpg
KakaoTalk_20231214_123007961_06.jpg
KakaoTalk_20231214_123007961_14.jpg
KakaoTalk_20231214_123007961_03.jpg
KakaoTalk_20231214_123007961_04.jpg
bottom of page